fredag 4 december 2009

Inlämningsuppgift 1, Försök till förklaring

Jag har byggt upp en sida med Flash med olika sidor du kan gå in på. På sidorna återfinns mina olika animationer vi fick i uppgift att göra. När man jobbar i Flash har man en så kallad scen som man lägger upp saker på. Du kan rita direkt på scenen, eller lägga in ett movieclip eller en knapp. Båda två gör du också i flash. Längst upp på sidan ovanför scenen finns en tidslinje med olika lager. Du kan jobba i olika lager beroende på vad du vill påverka på scenen. Till exempel kan alla knappar på en sida få ett lager, och all text få ett. Nedan följer förklaringar på hur jag har gjort de olika filmerna.

Shapemotiontween-animation:
Jag ritar min humla i ett separat movie-clip. På olika ställen på tidslinjen lägger jag in att den blinkar, pussas och rör på vingarna, dessa händelser kallas keyframes, och ser ut som punkter jag sätter ut på tidslinjen. När humlan är färdigritad går jag över till ”scenen”. Där drar jag in movieclippet med humlan i. Jag placerar humlan uppe i vänstra hörnet på scenen, vilket utgör den första händelsen på tidslinjen (en keyframe). Sen skapar jag en ny keyframe (f6) längre fram på tidslinjen. På scenen flyttar jag humlan ner till högra hörnet och gör den större. Detta utgör nu händelsen på den keyframen jag precis la till. Jag går tillbaka till första keyframen, högerklickar och väljer ”create motiontween”, som då skapas mellan första och andra keyframen (humlan kommer nu röra sig mellan det övre vänstra hörnet och det nedre högra hörnet). Men för att få den att röra sig som jag vill över scenen skapar jag en guideline (ett streck som jag drar över scenen, så som jag vill att humlan ska flyga, i ett eget lager). Jag fäster sedan humlan vid början av linjen genom att välja snap i propertiesmenyn, och dra humlan till linjen och så att säga ”snappar” fast den. Likadant gör jag i sista keyframen där humlan är större. Den ska då ”snappas” fast vid slutet av min guidelinje.

Frame by frame:
Måla en streckgubbe på scenen. I varje ny keyframe (f6) du gör, ska något nytt hända på scenen. Du kan flytta benet några millimeter osv. Gör inte för stora förändringar åt gången. När du sedan är klar med så många keyframes du vill, alltså hur många händelser som du vill ska ske med gubben i filmen, kan du dra spelhuvudet över tidslinjen och se hur han rör sig. Gör en film genom att antingen gå till menyn och välja windows, "play movie" eller trycka ctrl+enter. Då görs flashfilen om till en filmfil.

Shapetweenanimation:
Jag ritar en boll på scenen. Den blir den första händelsen på scenen (en keyframe dvs., en ruta med en ifylld prick ligger först på tidslinjen ovanför scenen, skulle inte pricken vara ifylld skulle scenen vara tom). Längre fram på tidslinjen sätter jag en till keyframe (trycker f6), denna innehåller också bollen. Mittemellan dessa keyframes lägger jag in en ytterligare keyframe, med en ny händelse i. Bollen ligger kvar på scenen men jag ändrar färg på den och gör om den till en blomma (drar i cirkelns linjer med hjälp av pek-verktyget). Nu högerklickar jag i den första keyframen och väljer ”create shapetween, eller går ner i menyn properties som ligger under scenen och väljer shapetween där. Mellan den första keyframen med bollen och den andra keyframen med blomman syns nu en pil på tidslinjen. Jag upprepar proceduren på den andra nyckelrutan med blomman i (en pil syns mellan den rutan och sista med bollen). Resultatet blir en boll som förvandlas till en blomma i en annan färg och sen tillbaka till ursprungsbollen igen.

Den ljudsynkroniserade animationen:
Gubben ritar jag i ett s.k. Movieclip. I olika frames, ramar, på tidslinjen har jag placerat ut keyframes, händelser, i vilka gubben gör olika saker, t.ex. blinkar med ögat, öppnar och stänger munnen. Sedan drar jag in moviclippet med gubben i på scenen. Där har jag hämtat in ljudet från en fil så det ligger i ett eget lager. Gubben lägger jag i ett ytterligare lager. När rösten talar på ljudklippet väljer jag vilken keyframe (var på tidslinjen) i gubbemovieclippet, jag ska använda. När ljudklippet börjar tala, så väljer jag den ruta på tidslinjen där gubben öppnar munnen. När ljudklippet är tyst lägger jag in den ruta där gubben har munnen stängd. Dessa val gör jag nere i en meny under scenen som heter properties. Rutorna, keyframes har ju en siffra på tidslinjen. Den skriver jag in när jag skapar nya keyframes under ljudklippet.

Bildspel:
I photoshop lägger du de bilder du ska använda över varandra. De ligger nu i olika lager men är ett objekt. Spara som photoshopfil. Öppna flash, skapa ett nytt movieclip, gå till File, Import, Import to stage. I inställningarna som följer ska du välja så att de olika bilderna lägger sig i varsitt lager på scenen, men fortfarande på varandra. Den första bilden ser man först i bildspelet. I tidslinjen kan jag bestämma i hur många sekunder bilden skall synas innan jag låter den fada ut och nästa fada in (den som ligger senare på tidslinjen). Sedan gör jag likadant med den sista bilden. Fada gör jag genom att använda en funktion som heter motiontween. När movieclipet är klart, går jag över till scenen och drar in det från biblioteket (som finns till vänster om scenen) där det automatiskt hamnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar